Air Yang Terapung

Air yang terapung? Apa tu? Ayat tu lah yg dah dimonologkan bila first time dengar tajuk tugasan tauhid dari naqibah usrah.hehe.. Lepas dah study kitab Tauhid tu baru lah jelas apa yang dimaksudkan dengan AIR YANG TERAPUNG..
Dengar je ayat air yang terapung semua orang bayangkan air yang terapung diudara. Begitu jugaklah first impression kawan2 usrah ttg air yg terapung ni. Nak tahu tak apa yg dimaksudkan dengan air yang terapung sebenarnya?
Air yang terapung ialahhhhhh...
AWAN!
Hehe..
Awan merupakan wap air yang terapung diudara.. Bila kuantitinya bertambah banyak,awan akan membentuk HUJAN.Air hujan turun kebumi dan menjadi air telaga, air sungai, air mata air dan air dalam tanah.
Air tersebut digunakan sebagai air minuman, untuk tanaman dan juga haiwan ternakan.
#boleh rujuk Surah Az-Zumar : 21
Pandainya Allah ; Proses Pembentukan Awan
Kepanasan sinaran matahari telah menyebabkab wap air naik ke langit, namun ianya tak naik terus ke bulan atau planet lain sebab Allah nak jadikan air hujan daripada wap air tesebut untuk kegunaan hambaNya dibumi.. 
Allah naikkan wap air dari laut yang masin, namun wap air tu dalam keadaan tawar dan membentuk awan.
Allah tetapkan 1 sistem yang menukar air laut menjadi air hujan untuk keperluan makhluknya.
Baik kan Allah ni?
Maksud sistem ni? 
Allah jadikan kepanasan sinaran matahari dan tiupan angin sebagai punca wap air dapat naik dari laut hingga melepasi ketinggian puncak bukit(supaya bukit bukau tak menjadi penghalang bg perpindahan air dari dari permukaan laut ke bahagian pedalaman)
Allah menaikkan air laut dalam bentuk wap air yang tak bercampur dengan garam supaya tak memudaratkan makhluknya.
#boleh rujuk Surah Al- Waqi'ah :68-70

No comments:

Post a Comment

Tiny Rainbow